Biljana Jevtić, akademska umetnica poreklom iz Gornjeg Milanovca sinoć je u Likovnoj galeriji Kulturnog centra predstavila izložbu foto-crteža iz ciklusa LA-BUDNO OKO.
Reč je o mladoj i talentovanoj srpskoj umetnici koja je diplomirala na Akademiji umetnosti u Novom Sadu (grafičkin dizajn), gde je 2002 godine i magistrirala na odseku za crtanje. Likovni jezik istražuje i u drugim medijima – konceptualnoj umetnosti / voko – vizuelna poezija, fotografija, video, instalacija. Iza sebe ima veliki broj kolektivnih predstavljanja u zemlji i inostranstvu, a izložba u Gornjem Milanovcu trinaesta joj je samostalna.
Postavku čini petnaestak foto – crteža koje je autorka uradila u protekle dve godine. Izložbu je u ime profesora Koste Bogdanovića, istoričara umetnosti, likovnog kritičara i teoretičara vizuelnih umetnosti otvorio Radoš Gačić, istoričar umetnosti.
Otvaranje izložbe upotpunila je projekcija video rada SPIRAL. Radovi Biljane Jevtić u Likovnoj galeriji Kulturnog centra biće izloženi do 8. februara.
PROŽIMANjE U SUSRETU (Iz Kataloga izložbe)
Udar velikog talasa na obalu preobraća svoju energiju u kružno povratnu masu, koja tada sama sebe proždire, poput mitskog urobora, koji jedući drugu stranu svoga tela, time obnavlja svoje biće, kao simbol kružnog kretanja materije, ma u kom stanju postojeće forme, stvarajući time energizovanu zonu, unutar centra u kome se ona zgušnjava, i tako uslovljava status egzistencije njenih perifernih delova.
Krug i kruženje, kao tvorački princip, time se izdvajaju iz opšteg prostora u kom se nalaze, kao poseban entitet energizovane zone, koja se u teoriji vizuelne kulture imenuje kao prestona forma ( ona koja vlada okolinom ). Time se fenomen centralno energizovane zone, ili oblika, u određenom prostoru blisko vezuje za status značenja mete, u kojoj se krugovi sve bliže centru stepenuju važenjem više vrednosti, dok je sam centar mete njeno vrhunsko svojstvo.
Ulazeći suptilno u nastavak ciklusa „simboličkog oka“, u vidu kružno– linearno energizovanih struktura, koje ostvaruju centralno jezgro, ali koje je otvoreno, kao svojevrsno „progledavanje“ u dubinu, iz koje se najavljuje glava ptice ( labuda ), sada u novijim radovima ciklusa LA-BUDNO OKO Biljane Jevtić dolazi do pretapanja foto senzacija i linearne strukture, objedinjeno, putem tehnike digitalnog printa. Ovom tehnikom došlo je do izvesnog omekšanja reskosti linearnih tragova crtanja ugljenom, čemu doprinosi i struktura foto-medijuma, što rezultira vizuelnom senzacijom sfumature, postižući tim efektom stanje „forme mistike“. Foto efekti su posebno suptilizovani projekcijom u video radu spiral, gde se pojavljuje kao glavni motiv lik labuda, sagledan iz gornjeg rakursa, u položaju povijenog vrata prema leđima. To je i motivski i sadržinski jedan viši stepen sagledavanja od elementarnog prepoznavanja lika labuda, čime se prevodi u svojevrsno erotizovanu mistiku, što se doživljava kao profano mistični sakralitet. U tom smislu projektovana slika „uspavanog labuda“, veoma se dobro uklapa u strukturu „energizovanog jezgra“ približavajući se ideji o prožimanju forme Jina i Janga, u crtačkom postupku Biljane Jevtić.
Zatvaranje forme u zonu nastalu od mnoštva kružnih linija, čuva se mesto za prosvetljavanje središta, za „mistično putovanje“ u dubinu, što se može dovesti u blisku vezu sa baroknom estetikom potkupolnog prostora na sakralnim objektima, koji simbolički hoće da komunicira sa nebom.
Ikonografski tip kružne forme u radovima Biljane Jevtić, svakako je profane provenijencije, ali taj tip ujedno zasniva ideju o težnji komunikacije sa nebom, istakao je između ostalog u Katalogu izložbe profesor Kosta Bogdanović.
Kosta Bogdanović