U organizaciji Kulturnog centra i autora u Likovnoj galeriji, u četvrtak, 14. aprila, otvorena je samostalna izložba kragujevačkog akademskog slikara Momira Kneževića.
Redovni učesnik Bijenala minijatura i učesnik Likovne kolonije na Savincu, predstavio se ovoga puta gornjomilanovačkoj umetničkoj publici sa opusom od sto jednog dela malog formata – minijatura rađenih tehnikom tempere na papiru. Ovom izložbom Knežević je predstavio svoj dugogodišnji rad na minijaturi i sa minijaturama, osmišljen posebno konstruisanim celinama, koja, svaka za sebe, čini poseban likovni i vizuelni ansambl. Izložbu minijatura Momira Kneževića otvorila je Mirjana Vajdić Bajić, istoričar i teoretičar umetnosti, istakavši posebno značaj najnovijeg Kneževićevog opusa u smislu istraživanja i daljeg usavršavanja njegovog predanog slikarskog rada u okvirima dosledne apstraktne-ekspresivne orijentacije, ali i sasvim novog slikarsko – umetničkog koncepta u savremenom domaćem slikarstvu.
Izložba 101. minijature u Likovnoj galeriji Kulturnog centra biće otvorena do kraja aprila.
Izložbe /prikaz/
101 MINIJATURA MOMIRA KNEŽEVIĆA
U današnja vremena kada minijatura u najvećoj meri, zahvaljujući gornjomilanovačkom međunarodnom bijenalu, sve više zaokuplja umetnike ovaj medij biva i sve značajniji povod za najrazličitija umetnička istraživanja i eksperimente. U jedan takav eksperiment upustio se akademski slikar, naš dobar znanac i znalac, Kragujevčanin nikšićkog porekla, Momir Knežević.
Svojevremeno je Bijenale minijature imao čast da na jednoj od prvih izložbi malog formata predstavi čoveka iz Velike Britanije, engleskog umetnika Pitera Forda, koji se u svom umetničkom radu bavio isključivo minijaturom i to mu je bila specijalnost. Do danas na deset održanih izložbi minijatura na poziv organizatora ove prestižne međunarodne manifestacije odazvalo se na hiljade umetnika iz celog sveta i svako je ponudio nešto novo, originalno, autentično… Naš veliki Vlada /Vladimir Veličković/ Parižanin iz Beograda, francuski akademik, priuštio nam je za desetu jubilarnu izložbu minijatura njegove radove malog formata koje je odradio upravo inspirisan pozivom na Prvi Bijenale
Prvi domaći autor koji se najozbiljnije i najsveobuhvatnije, do sada, pozabavio minijaturom svakako je Momir Knežević. On je u maloj Likovnoj galeriji Kulturnog centra izložio izuzetne celine, ansamble minijatura, koji sadrže tačno 101 umetničko delo malog i još manjeg formata sve u propozicijama Bijenala. Osobenost njegovog projekta svakako je sklapanje većeg broja minijatura u veće i manje celine koje na taj način grade izuzetnu vizuelnu kompoziciju i u konstruktivnom, i u estetskom, i u kolorističkom i svakom drugom umetničkom vidu.
Mirjana Vajdić Bajić, istoričar i teoretičar umetnosti u predgovoru za katalog izložbe najbolje je to dočarala: “Momir Knežević, umetnik dosledne apstraktne-ekspresivne orijentacije, svojim najnovijim opusom, uknjučuje i poseban koncept postavke, kao aktivan, ne samo formalno estetski deo finalne prezentacije jednog zatvorenog kruga rada, zahteva tumačenja koja isključuju svako drugo proširenje konteksta osim onog ličnog, generičkog, senzualnog, nesvesnog…
Varijacije plavog od gotovo bele, preko pastelnih do indigo i skoro crne, čiste i razigraneritmičnim gestovima, nemaju po raskoši i zvučnosti paralelu u savremenom domaćem slikarstvu. Školovanje i asistentura u ateljeima Zagreba, Praga, Španije dalo je dozu preciznosti i promišljenosti burnom mediteranskom temperamentu, uz lični stav, koji se razvijao sa zrelošću, da ni talenat ni povišena emotivnost zajedno, ne mogu da nadomeste slikarsko znanje, istraživanje, prodor u nepoznata područja koji podrazumevaju upornost i agilnost.“